Bij HOW TO… zijn we heel bewust bezig met werkplezier. En dit is best hard werken om dit voor elkaar te krijgen. Eerlijkheid, openheid, vrijheid, …

Wat het kunstgras is voor de voetbalwereld is spiritualiteit voor de zakenwereld: onontkoombaar, ongemakkelijk (nog wel), fascinerend en sterk in ontwikkeling.

Veel managers ervaren stress en werkdruk: overladen mailboxen, werkoverleggen, projecten met een deadline, timemanagementdruk.

  • Kleine Koppel 32
  • 3812 PH Amersfoort
  • +31 (0)35 541 00 71

Artikel | Gelukkige medewerkers

Veel managers ervaren stress en werkdruk: overladen mailboxen, werkoverleggen, projecten met een deadline, timemanagementdruk. Wilt u meer gedaan krijgen op het werk en de productiviteit verhogen, dan dienen zich een veelvoud aan systemen voor: taken prioriteren, to-do lijstjes maken, bijhouden hoe en waarmee u uw tijd doorbrengt, mail structureren en nog veel meer.

En dat is nu juist NIET hetgeen waar u mee moet beginnen, zo stelt Neijman en Kuper. U moet beginnen met het houden van wat u doet. De meest efficiënte manier om uw productiviteit te verhogen, is om gelukkig te zijn op werk. Er is geen systeem dat kan winnen om de productiviteit te verhogen dan genieten van uw werk.
Het beste wat u kunt doen om de productiviteit te verhogen, is u te richten op gelukkig zijn met wat u doet. Uit een onderzoek blijkt dat bijna twee op de drie medewerkers ontevreden is met zijn of haar werk. Geluk trainen op het werk kan zeer winstgevend zijn voor zowel het bedrijf als het individu. De positieve effecten zijn groot.

Vaardigheid
Het bereiken van geluk op het werk is een vaardigheid die kan worden verworven. Geluk produceert niet alleen een kwantitatieve verbetering, door het verhogen van de productiviteit, maar ook een kwalitatieve, op grond van voldoening, geloof en toewijding aan een taak. Veel organisaties richten hun aandacht op externe omstandigheden op het werk als bonussen, promoties enzovoort. Maar door juist meer aandacht te besteden aan interne processen rond geluk op het werk verandert er veel.

Tien aandachtspunten
Tien belangrijke redenen waarom gelukkige medewerkers productiever werken:

1. Gelukkige medewerkers werken beter samen
Gelukkige medewerkers bouwen betere relaties op het werk. Verbetering van het individuele geluk geeft de hele organisatieketen een boost terwijl ongelukkige medewerkers de keten verzwakken. Geluk leidt dus tot een positieve kettingreactie waardoor de samenwerking verbetert.

2. Gelukkige medewerkers communiceren beter
Eén van de belangrijkste aspecten binnen het werk is communicatie. Een goede communicatie creëert productiviteit. Communicatie begint bij het individu. Hoe beter men in staat is om te communiceren met zichzelf, hoe beter men in staat is om te communiceren met een ander. Gelukkige medewerkers hebben een groter gevoel van eigenwaarde waardoor de communicatie eerlijker en effectiever verloopt.

3. Gelukkige medewerkers trekken meer klanten aan
Gelukkige werknemers behandelen klanten aanzienlijk beter. Dit uit zich zelfs in de tonatie van de stem, de manier waarop zij spreken en dat maakt dat klanten een goed gevoel krijgen.

4. Gelukkige medewerkers zijn creatiever
Als medewerkers gelukkig zijn met wat zij doen, hebben zij meer creatieve ideeën. Geluk is verantwoordelijk voor het creëren van een toegenomen vermogen om te concentreren op het werk en het creatief oplossen van problemen.

5. Gelukkige medewerkers hebben een lager ziekteverzuim
Geluk heeft positieve effecten op de gezondheid. Gelukkige medewerkers hebben minder kans op verkoudheden en herstellen sneller. Geluk vermindert stress, onzekerheden en zelfs burn-out.

6. Gelukkige medewerkers hebben meer energie
Gelukkige medewerkers hebben meer energie. Er gaat namelijk veel energie zitten in zorgen, stress en frustraties. Gelukkige medewerkers hebben minder last van stress en zorgen en zijn daarom efficiënter in wat zij doen. Hoe meer gelukkige medewerkers, hoe hoger de energie in de hele organisatie.

7. Gelukkige medewerkers zijn optimistischer
Uit onderzoek blijkt tevens dat gelukkige medewerkers meer positief en optimistisch zijn. Optimisten zijn productiever.

8. Gelukkige medewerkers zijn gemotiveerder
Een lage motivatie betekent een lage productiviteit. Een hoge motivatie betekent een hoge productiviteit. Een duurzame manier om gemotiveerd op het werk te zijn, is om gelukkig te zijn met wat je doet.

9. Gelukkige medewerkers leren sneller
Als u tevreden en ontspannen bent op werk staat u meer open voor nieuwe dingen te leren en daarmee verhoogt u de productiviteit. Ook maken gelukkige medewerkers zich minder zorgen als zij een fout hebben gemaakt. Men leert ervan, pakt de verantwoordelijkheid en gaat verder.

10. Gelukkige medewerkers nemen betere beslissingen
Bij een ongelukkige medewerker wordt de focus versmalt en verliezen zij vaak het grote geheel. Hierdoor ontstaan vaak korte termijn besluiten. Gelukkige medewerkers maken meer gefundeerde besluiten en kunnen het werk beter prioriteren.

Bron: managersonline.nl

Laat een comment achter

We gebruiken je e-mailadres niet. Velden met een * zijn verplicht

*