Bij HOW TO… zijn we heel bewust bezig met werkplezier. En dit is best hard werken om dit voor elkaar te krijgen. Eerlijkheid, openheid, vrijheid, …

Wat het kunstgras is voor de voetbalwereld is spiritualiteit voor de zakenwereld: onontkoombaar, ongemakkelijk (nog wel), fascinerend en sterk in ontwikkeling.

Veel managers ervaren stress en werkdruk: overladen mailboxen, werkoverleggen, projecten met een deadline, timemanagementdruk.

  • Kleine Koppel 32
  • 3812 PH Amersfoort
  • +31 (0)35 541 00 71

Artikel | Zakelijke spiritualiteit

Uit FD – woensdag 16 mei 2012

Met verbazing zag ik een paar weken geleden een Champions League-voetbalwedstrijd gespeeld worden (AC Milan-Barcelona) op een grasveld dat veel weg had van een schapenwei.

Sommige innovaties houd je niet tegen. De hockeysport heeft dat jaren geleden al onderkend. Een hockeytrainer die nu nog durft te hockeyen op natuurgras gaat met pek en veren de poort uit. Met voetbal zal het dezelfde kant uit gaan.

Eén van ‘s werelds meest historische ondernemers is ongetwijfeld Henry Ford. Hij zei ooit: “Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: een sneller paard.”. En zo werd de voorganger van de Focus en de Mondeo geboren. In de beginjaren van de auto werd nog gedacht dat de groei van dit vervoermiddel niet zo’n vlucht zou nemen. Weet u waarom? Omdat men beredeneerde dat er niet genoeg chauffeurs te vinden zouden zijn voor al die auto’s. Het idee dat mensen zelf een auto zouden gaan besturen was nog niet geboren, omdat iedereen gewend was aan een koetsier. Daar moest ik een beetje aan denken toen ik die slechte grasmat in het San Siro-stadion zag.

Wat is het kunstgras van ondernemend Nederland? Welke macro-ontwikkeling komt op ons af, hoewel we er nog moeite mee hebben? Spiritualiteit is volgens mij zo’n ontwikkeling. Ik ben geen zwever, ik draag geen geitenwollen sokken en in mijn huis vindt u geen klankschaaltjes. Toch zie ik spiritualiteit als een fenomeen waarmee u als ondernemer in de komende jaren uw onderscheidend vermogen kunt opvoeren. Paul de Blot, hoogleraar businessspiritualiteit aan universiteit Nyenrode, zegt het als volgt: “Hoe meer hart, hoe beter de business.”. Oftewel, hoe meer spirituele betrokkenheid, des te beter het met uw bedrijf of organisatie zal gaan.

In de topsport wordt deze link al bewezen. Tijdens de Olympische Spelen in Peking waren de hockeyspeelsters optimaal betrokken. Zo betrokken zelfs, dat ze niet alleen met hun hoofd wisten hoe ze Olympisch kampioen konden worden, maar ook met hun hart. Ze hadden niet alleen de techniek, fysiek en tactiek voor een prestatie, ze konden die prestatie ook leveren. Als coach had ik ze losgelaten, zodat ze bij zichzelf en elkaar de kracht en inspiratie vonden om te presteren. Een tijd geleden ontmoette ik Sir Alex Ferguson van Manchester United. Hij noemt het een combinatie van communiceren en negeren. Loslaten.

Wat het kunstgras is voor de voetbalwereld is spiritualiteit voor de zakenwereld: onontkoombaar, ongemakkelijk (nog wel), fascinerend en sterk in ontwikkeling. We zijn de tijden van brandblaren door kunstgras voorbij, want de technologie verbetert zich doorlopend. We zijn de Oibibio-wierooksessies ook voorbij, dus verzet u niet langer en laat spiritualiteit toe in uw bedrijf.

Geschreven door Marc Lammers, oud-hockeybondscoach en bedrijvencoach. Opgetekend door Ton Hendrickx, @heruitvinder

Laat een comment achter

We gebruiken je e-mailadres niet. Velden met een * zijn verplicht

*